Wednesday, August 27, 2003

Aku bangun pagi tadi bingit betul kepala. Semalam aku tidur lewat lagi, walaupun hari sebelumnya aku tidur lewat. Ini akan menjadikan jumlah tidur sebenar yang diperlukan semakin mengecil.

Macamana nak cakap? Letih nak tidur tapi takleh tidur? Semalam, aku dah takut aku kena insomnia. Tapi tak setakut hari tu, masa aku tidur, dan fikir pasal mati. Bila nyawa dicabut badan dan segala dunia berubah. Aku pernah mimpi pasal benda ni masa aku tingkatan 3. Tapi aku taknak cerita panjang pasal ni sekarang, sebab aku tengah time kerja.

Aku tengah buat satu solution guna linux. Semua komponen aplikasi dalam linux aku tu kena compile semula. tak boleh nak ambil standard distro compilation. satu-satu kena buat. howto documents, man pages, usenet habis aku redah. compile kernel dah lebih 7 kali, sebab tersilap parameterlah, module yang diperlukan tak compile sekalilah.

sesetengah standard module takleh pakai, sebab tak bagi performance yang diperlukan. kena cari module lain. sesetengah tu aku tambah code aku sendiri sebab nak kena customize, nak pakai non-default port settings, memory buffer ngade2 gi besarkan, compile dengan crypt algorithm lain. so tu baru komponen2 yang diperlukan.. belum lagi yang aku kena code sendiri dari scratch.

tapi aku memang dasyatla. pendek cerita. adus riaknya. haha

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home